Ďalší podozrivý obchod v železničnej doprave

8. júna tohto roku dala Železničná spoločnosť oznámenie o vypísaní súťaže na nové koľajové vozidlá pre Ozubnicovú železnicu vo Vysokých Tatrách – t.z. zubačky. Ponuky majú záujemcovia predložiť dnes 23.06. a takisto dnes sa budú ponuky otvárať a vyhodnocovať. Toto je podľa kresťanských demokratov krátky čas na predloženie serióznej ponuky. Zubačky jazdia od roku 1970. Ak by bol väčší časový priestor na prípravu ponuky, určite by sa prihlásilo do súťaže viac svetových výrobcov takýchto vozidiel. A mohli by pripraviť unikátne riešenie, ktoré by bolo jedinečné aj pre propagáciu Vysokých Tatier.

Ako povedal na dnešnej tlačovej besede podpredseda KDH Pavol Zajac, obstaráva sa 5 nových elektrických jednotiek a 1 ks. multifunkčného koľajového vozidla. Zajac tiež pripomenul, že dnes po jednokoľajke môžu jazdiť 2 ks a jedno je rezervné v depe. Preto je na mieste otázka načo nám bude dvakrát viac zubačiek – aby stáli v depe?

Predpokladaná cena v súťažných podkladoch je 39,5 mil. eur bez DPH za týchto 6 zubačiek vrátane školenia, náhradných dielov a technickej dokumentácie.

„Táto cena je vysoká! Obdobné dieslové jednotky s kapacitou 110 osôb Desire od Siemensu stáli 2,9 mil. eur, Bombarder Talent (kanadský výrobca) stál 3,6 mil. eur s kapacitou 300 miest. Je pravda, že tieto vlaky v porovnaní nemajú ozubené hnacie koleso, potrebné na zubačku. Ale ak to ozubené koleso má v cenotvorbe hodnotu niekoľkých miliónov Eur, tak asi bude vyrobené zo zlata,“ dodal Zajac.

Podľa Zajaca, všetky technické kritéria (napr. počet miest na sedenie a státie) nasvedčujú tomu, že víťazom sa stane švajčiarsky dodávateľ, pri nízkom počte uchádzačov s čiastkou len o niečo nižšou ako je predpokladaných 39,5 mil. eur bez DPH. „Je potrebné sa opýtať ministerstva dopravy a financií: Či ZSSK má schválené finančné krytie na takýto nákup,“ uviedol podpredseda KDH Pavol Zajac.

„Všetci si prajeme cestovať v lepších a kvalitnejších vlakoch. Vysoké Tatry si zaslúžia po 48 rokoch nové zubačky! Ale nemôžme zabúdať na efektivitu a hospodárne nakladanie s našimi peniazmi. Nepotrebujeme 6 ks nových vlakov a pri väčšom časovo priestore na súťaž a lepšie stanovených kritériách, sa mohlo zúčastniť viacej firiem a docieliť lepšiu cenu a ponúknuť unikátne riešenie pre Vysoké Tatry,“ povedal Zajac.

„Zodpovednosť za železnice má Ministerstvo dopravy a nič na tom nemení, ani to že ZSSK a.s. ovláda SNS! Preto chceme vyzvať ministra Érseka, aby sa viac začal zaujímať o dianie v ZSSK. Aby prestali takýmto spôsobom železnice nakupovať nové vlaky a aby súťaž na zubačky vo Vysokých Tatrách zrušil a vypísal novú s dostatočným časom na prípravu transparentnej a férovej súťaže, ktorá vygeneruje skutočne potrebný počet kvalitných vlakov,“ doplnil člen predsedníctva KDH Ivan Štefanec.