Osobná železničná preprava: štátny monopol alebo kvalita pre cestujúcich?

Tak, ako vo všetkých odvetviach priemyslu a služieb, tak aj vo vlakovej osobnej doprave potrebujeme pre lepšie ceny a kvalitu pre zákazníka konkurenciu v poskytovaní služieb.

Ale vlády Smeru za 12 rokov neurobili v tejto oblasti nič. Skôr naopak – vyhnali z hlavnej slovenskej trate, Košice – Bratislava, súkromného prepravcu RegioJet. Lebo sa nepáčil Andrejovi Dankovi, ktorý chcel aby na tejto trati ostala iba ZSSK bez konkurencie. Pritom ľudia na Slovensku radi využívali aj prepravcu RegioJet, ktorý priniesol lepšie ceny, kvalitu a aj viac možností príchodu a odchodu,” uviedol podpredseda KDH Pavol Zajac. Ako ďalej uviedol, na Slovensku máme aj pozitívne prípady konkurencie v železničnej preprave osôb a o tie sa postarala vláda, v ktorej malo na starosti dopravu KDH.

V roku 2011 bola podpísaná zmluva na prepravu osôb na trati Bratislava – Komárno so spoločnosťou RegioJet. Výsledkom bolo navýšenie prepravených osôb. V roku 2011 na tejto trati prepravili ZSSK 789 tisíc cestujúcich. No v roku 2018 RegioJet prepravil 3,760 milióna cestujúcich na tej istej trati. Takéto navýšenie o viac ako 400% je asi svetový rekord na jednej trati. Súkromný prepravca ”rozjazdil” tento úsek dodaním kvalitnejších vlakových zostáv, vybudovaním monitorovaných parkovísk a lepším marketingom. Okrem zvýšenej kvality pre cestujúcich prináša takýto prepravca aj úsporu verejných – našich peňazí. Tento prepravca jazdí na tejto trati za nižšiu dotáciu na vlakokilometer, ako štátne ZSSK.

“Po tejto skúsenosti sme očakávali, že minister Árpád Érsek vypíše súťaže aj na ďalšie trate. Iba pripomínam, že Most-Híd to mal vo svojom predvolebnom programe. No stal sa pravý opak – minister Érsek zastavil súťaž na prevádzku trate Banská Bystrica – Bratislava, ktorá to potrebuje ako soľ. Túto súťaž vypísal ešte minister Počiatek a malo o ňu záujem 9 prevádzkovateľov,” priblížil Zajac. 

“Minister Érsek vypísal až teraz na konci volebného obdobia súťaž na trati Žilina – Rajec. Je ale veľká škoda, že termíny vyhodnotenia súťaže a začatie prevádzky sú v rozmedzí len niekoľko týždňov. Chcem, preto ministra vyzvať, aby prehodnotil termín začatia prevádzky prehodnotil,” doplnil Zajac.

Druhým pozitívnym príkladom na komerčnej báze čiže bez dotácií štátu je trať Košice – Praha. Jazdia tu traja prevádzkovatelia: LeoExpres, RegioJet a ZSSK. Cestujúci z tejto konkurencie si môže vybrať časy a miesta odchodov, cenu za prepravu a aj kvalitu služieb, ktorá v konkurencii stúpa – dôkazom toho sú spokojní ľudia, ktorí namiesto áut radi cestujú vlakmi na tejto trati. Je na škodu všetkých daňových poplatníkov – cestujúcich, že preprava na slovenskej časti tejto trate je pre ZSSK dotovaná. Ministerstvo, by malo prestať poskytovať dotáciu ak ďalší poskytovatelia jazdia bez dotácií na celej trati.

“K tomu aby bola väčšia konkurencia v železničnej osobnej preprave, ktorá prinesie lepšie ceny a kvalitnejšie služby prispieva aj Európska komisia a Európsky parlament. Prináša to pozitívne výsledky v mnohých krajinách EÚ, kde cestovanie vlakmi je kvalitné, rýchle, pohodlné , cenovo dostupné a aj ekologické! Jedným z nariadení EP je, aby od r.2033 boli na všetkých tratiach súťaže na prevádzku osobnej železničnej prepravy. Toto opatrenie prinesie väčšiu kvalitu pre občanov a nižšie náklady pre štátny rozpočet,” povedal Ivan Štefanec, poslanec európskeho parlamentu.

Minister dopravy Éršek bude v najbližších mesiacoch podpisovať zmluvu s ZSSK, ktorá končí v r.2020) na prevádzku na všetkých tratiach na Slovensku.

“Chceme ho preto vyzvať, aby túto zmluvu nepodpisoval na 10 rokov, ale na kratšie obdobie napr. na 3 roky, aby sa mohli jednotlivé trate postupne súťažiť. Samozrejme sa do týchto súťaží môže prihlásiť aj ZSSK – veď víťazom takejto súťaže sa stáva ten prevádzkovateľ, ktorý požiada o najmenšiu dotáciu na vlakokilometer, pri dodržaní intenzity a kvality dopravy,” doplnil Štefanec.

Je len obrovská škoda pre všetkých cestujúcich na Slovensku, že aj posledné vlády Smeru, aj na nátlak SNS, sa usilujú o zachovanie štátneho monopolu pre ZSSK, čo im umožňuje “šafárenie“ v tomto štátnom podniku, namiesto zvyšovania kvality pre cestujúcich na železnici!