Reakcia na vyhlásenie ZSSK a.s. k nákupu nových zubačiek

Včera (23.07.) sme na našej tlačovej besede poukázali na prebiehajúcu súťaž na nové vlakové súpravy-zubačky, ktoré budú jazdiť vo Vysokých Tatrách. Podľa nášho názoru je dvojnásobný počet zubačiek oproti dnešnému stavu nepotrebný, navyše spolu s krátkym časom na prípravu súťaže a vysokou predpokladanou cenou neefektívnym nakladaním s našimi peniazmi.

V reakcii na naše tvrdenia ZSSK a.s. uviedla:
„… že členovia KDH si nepozreli súťažné podklady ani nedávno medializované informácie k plánovanému nákupu nových vlakov pre Tatry. „Je všeobecne známym faktom, že doprava v Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít a prestarnutým vozňovým parkom, pričom ZSSK jazdí v sezóne bez záloh,“ (TASR, 23.07.2018)

K týmto tvrdenia ZSSK a.s. uvádzame:

„Aj keď súťažné podklady majú 154 strán, chceme ubezpečiť ZSSK, že sme si ich podrobne naštudovali aj spolu s našimi expertmi. Úzkokoľajné elektrické vlaky, podľa súťažných podkladov: musia jazdiť po koľajniciach Ozubnicovej železnice(OŽ), ale aj Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ).

Všetci dobre vieme, že technické požiadavky a parametre vlaku pre ozubnicovú železnicu a „električkovú“ trať bez ozubnicového pohonu sú úplne rozdielne. Ak dnes 15ks tatranských električiek (ktoré boli zakúpene v roku 2002) kapacitne nestačí, tak nech to ZSSK objektívne preukáže a v transparentnej súťaži obstará ďalšie. A hlavne takéto električky by stáli oveľa menej, ako plánované hybridné zubačky.

Vlaky na trati OŽ musia prekonávať pri menšej rýchlosti oveľa väčšie prevýšenie, aj s pomocou ozubnicovej dráhy a hnacieho ozubnicového kolesa, v porovnaní s traťami tatranských električiek (TEŽ).

Preto je nákup a použitie nových ozubnicových vlakov na tratiach tatranských električiek (TEŽ) úplný ekonomický aj technický nezmysel. Pre ozubnicovú trať, ktorá má len 4,78 km postačujú 2 ks prevádzkyschopných zubačiek a jedna v zálohe, tak ako je tomu aj dnes,“ povedal Pavol Zajac, podpredseda KDH.