Predražený nákup nových vlakov je výsmechom všetkým ľuďom a musí sa zastaviť, varuje Janckulík z KDH

Bratislava, 28. január 2021 – To, že minister dopravy plánuje tendre na vlakové súpravy za obrovské peniaze napriek kritike odborníkov, potvrdzuje, že pre Sme rodina je politika jeden veľký biznis. Ak totiž vláda vedome nakúpi drahšie a neefektívne, nekoná v prospech občanov, ktorí tieto tendre hradia. Uviedol to podpredseda KDH Igor Janckulík.

Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) chce zrealizovať tendre na vlakové súpravy za viac než 140 miliónov eur, hoci Útvar hodnoty za peniaze to jasne neodporúča. Minister argumentoval, že so stanoviskom ÚHP sa nestotožnil.

Kde sú teraz všetci tí predstavitelia vládnej koalície, ktorí bojovali za transparentnosť a proti predraženým nákupom štátu? Očakávam, že ak sa chcú pozrieť voličom do očí, túto kauzu nenechajú iba tak a zastanú sa občanov, ktorí nechcú plytvať verejnými financiami,“ zdôraznil Janckulík, ktorý je aj podpredsedom Žilinského samosprávneho kraja. Tendre sa týkajú prevažne vlakov pre žilinský región a trať Bratislava – Žilina.

Keď analytici upozorňujú, že daný efekt sa dá dosiahnuť aj o desiatky miliónov eur lacnejšie, počítajú azda v inej mene alebo atypickou kalkulačkou? Odpoveď ministra, že sa s hodnotením nevie stotožniť, je výsmech všetkým ľuďom na Slovensku,“ dodáva Janckulík s tým, že minister sa síce vymenil, ale praktiky predošlej vlády zostali. Pokiaľ chce vláda začať požívať dôveru verejnosti, mala by podľa neho rešpektovať odborníkov, a to nielen v otázke železníc.

Analytici z ministerstva financií spochybňujú nielen cenu, ale najmä potrebu kupovať malé dieselové motorové jednotky. Vo vozidlovom parku ich má totiž ŽSSK kvalitnejšie a navyše elektrické zabezpečujú viac dopravy. Pri pláne kúpy poschodových elektrických vlakov zasa ÚHP vyčíta, že ich kapacita bude nižšia o 28 percent oproti súčasným vlakom a v špičke nebudú postačovať na potreby rýchlikov v úseku Bratislava – Žilina. Odborníci namiesto nich odporúčajú kúpiť rušne spoločne s tzv. riadiacimi vozňami, vďaka ktorým sa stanú vlaky obojsmerné. Podľa ÚHP by postačovala kapacita a ušetrilo by sa 21 miliónov eur.

Zdieľanie článku

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
viac článkov

Súvisiace články

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé.