Vládou schválený projekt širokorozchodnej železničnej trate je mrhaním peňazí

Projekt zabezpečenia verejnej železničnej osobnej dopravy s Ukrajinou využitím širokorozchodnej trate na trase Kyjev – Košice, ktorú si schválila vláda na svojom včerajšom rokovaní, považuje KDH za mrhanie peňazí. Uvedenie do prevádzky by si vyžadovalo náklady v miliónoch eur, na čo aktuálne nemá ani rezort dopravy ani Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), upozorňuje na to Kresťanskodemokratické hnutie a vyzýva kabinet Roberta Fica, aby na financovanie takýchto projektov zabezpečil európske zdroje.

,,Uvedomujeme si dôležitosť kvalitného železničného spojenia s Ukrajinou, perspektívneho nového člena EÚ, ktoré bude dôležité pre celé zoskupenie.No tento projekt finančne kryjú európske zdroje len pre infraštruktúry v železničnej stanici Maťovce pre hraničné a colné orgány SR a v železničnej stanici Haniska pri Košiciach pre nástup a výstup cestujúcich, pričom potreba investičných zdrojov je ďaleko vyššia,“  vysvetľuje podpredseda a poslanec KDH Igor JANCKULÍK.

Projekt podľa Janckulíka nezohľadňuje kritický stav širokorozchodnej trate v dĺžke 87 kilometrov medzi Haniskou pri Košiciach a štátnou hranicou Slovenska a Ukrajiny. ,,Jednokoľajná trať bola uvedená do prevádzky  1. mája 1965 a je určená len pre nákladnú dopravu. Do tejto trate sa iba minimálne investovalo, pričom maximálna rýchlosť je 60 km/hod a na mnohých úsekoch je kvôli podmočenému podložiu obmedzená rýchlosť na 10 km/hod. Uviesť túto trať do prevádzky schopného stavu pre osobnú železničnú dopravu by si vyžiadalo náklady v miliónoch eur,“ spresňuje JANCKULÍK.

KDH upozorňuje, že ŽSR ako správca železničnej infraštruktúry dlhodobo zápasí s kritickým stavom železníc  a v súčasnosti aj nedostatkom pracovnej sily potrebnej pre zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky v rámci krajiny.

,,Zabezpečiť fungovanie širokorozchodnej trate a predovšetkým získať investičné zdroje na jej modernizáciu presahuje súčasné možnosti ŽSR, ale aj rozpočtu ministerstva dopravy,“ hovorí Janckulík a dodáva, že v súčasnosti existujú alternatívne železničné spojenia medzi Slovenskom a Ukrajinou po železničných tratiach normálneho rozchodu –  spojenie Košice – Mukačevo (prevádzkuje ŽSSK) a spojenie Praha – Košice – Čop (prevádzkuje RegioJet).

Informácie o spracúvaní osobných údajov
Ⓒ 2023 - KDH | Všetky práva vyhradené

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé.
Name*