KDH k balíku školských zákonov, ktoré prestavil minister školstva T. Drucker

1. Oceňujeme kontinuitu práce na ministerstve školstva, nadväzujúcu na veľkú novelu školského zákona, ktorú presadil bývalý minister školstva, Ján Horecký.

2. Minister Tomáš Drucker si osvojil aj nepopulárne opatrenie – zákaz používania mobilných telefónov na ZŠ. Toto opatrenie intenzívne presadzoval na Slovensku náš expert na školstvo, Ján Horecký, za účelom vytvorenia priestoru pre deti najmä cez prestávky na živú a nie virtuálnu komunikáciu, na skutočné priateľstvá a zdravý mentálny vývoj, napr. schopnosť vytvárať zdravé vzťahy, riešiť konflikty a predchádzať šikane a extrémizmu.

3. Oceňujeme aj predloženie zákona o celoživotnom vzdelávaní, ktorý tiež nadväzuje na program KDH pre lepšie, konkurencieschopné Slovensko. Budeme pozorne sledovať jeho finálne znenie a aplikáciu, prípadne prinesieme pozmeňujúce návrhy, aby sme dosiahli dostupnosť celoživotného vzdelávania pre všetkých zamestnancov, pretože dnešné sebalepšie školy nedokážu jednorazovo pripraviť odborníka na celoživotnú pracovnú kariéru. Chceme, aby SŠ a VŠ mohli poskytovať parciálne kurzy a školenia podľa potrieb zamestnávateľov, technologického vývoja a vedeckého pokroku; aby na doplnenie či aktualizáciu kvalifikácie nemusel odborný zamestnanec absolvovať ďalšiu celú vysokú školu, ale len potrebné časti vzdelávania.

4. Ľutujeme, že sa nepodarilo rozšíriť dohodu ministerstva so ZMOSom o prechode školských klubov detí (ŠKD) z originálnych kompetencií obce na prenesený výkon štátnej správy, tak ako sa to dohodlo pre materské školy. ŠKD sú neoddeliteľnou súčasťou základných škôl, vychovávateľky a vychovávatelia musia mať rovnako garantované podmienky pre svoju prácu ako učitelia a školy nemožno zamestnávať zložitým viaczdrojovým rozpočtom a nadbytočnou administratívou – majú sa sústrediť na manažment kvality svojej práce. Samozrejme, prechod ŠKD do prenesených kompetencií nesmie byť na úkor ale na úľavu samospráv.

5. Slovensko potrebuje vo vzdelávaní pridať – chýba nám systémové naviazanie miezd pedagógov a odborných zamestnancov napr. na priemer príjmu VŠ vzdelaných zamestnancov tak, aby sme sa dostali aspoň na priemer krajín OECD a získali pre vzdelávanie väčší záujem a kvalitu. Platy učiteľov nemôžu byť každým rokom predmetom politického vyjednávania a ad hoc nesystémových zmien. Kompenzačný príspevok vyvoláva kontroverzie, namiesto neho by KDH na základe dát o osobných nákladoch v rámci regiónov stanovilo objektívny koeficient k normatívu žiaka, podobne ako je koeficient kvalifikačnej štruktúry alebo tepelnej náročnosti.

6. Vítame každé zjednodušenie a zefektívnenie práce škôl za účelom nárastu kvality vzdelávania. Katalóg inovácií vo vzdelávaní je tiež myšlienka z čias ministrov Horeckého a Bútoru. Zjednodušenie ale nesmie prekročiť hranicu výsostnej kompetencie rodičov žiakov – ktorí majú mať podľa Európskej charty ľudských práv aj podľa ústavných priorít KDH exkluzívnu kompetenciu v oblasti intimity detí a vierovyznania – tam je namieste informovaný súhlas rodičov.  Pre iné oblasti je žiaduce otvoriť vzdelávanie renomovaným odborníkom a efektívne využívať vzdelávacie zdroje aj z vonkajšieho prostredia škôl a najmä praxe.

Informácie o spracúvaní osobných údajov
Ⓒ 2023 - KDH | Všetky práva vyhradené

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé.
Name*