FINANCOVANIE ŠKOLSTVA – Dokážeme myslieť ďalej než k najbližším voľbám?

SR sa nachádza vo veľmi ťažkej situácii – vláda nemá parlamentnú väčšinu, vládne nám tu zlepenec, nie je isté, kto kde bude ministrom, presúvajú a od jedného ministerstva na druhé nevedia sa dohodnúť, bijú sa o fleky – a toto trvá už niekoľko mesiacov. Viliam Karas, podpredseda KDH: „Slovensko má ale reálne  problémy, na ktoré nemá táto vláda odpovede, lebo nemá politickú silu. Premiér to vie, a preto sa snaží rôznymi výkrikmi, cestami, riešením svetového poriadku prekrývať problémy doma, a teda  nerieši to, čo Slovensko potrebuje riešiť. KDH je za konsolidáciu, ale tvrdo kritizovalo konsolidáciu tejto vlády – lebo ak konsolidujete, musíte vedieť, čo je vašou prioritou. KDH je konzervatívnou stranou a  váži si naše deti a  vie, že bez vzdelaných detí nemá Slovensko budúcnosť. Dnešná TK je o tom, že žiadna konsolidácia sa nesmie týkať hazardu so vzdelaním našich detí – už dnes sme na chvoste civilizovaného sveta, čo spôsobuje, že nebudeme mať budúcnosť.“

Ján Horecký, poslanec za KDH: „Je správne, že sledujeme konflikt na Ukrajine, že pozeráme na svetové veľmoci, USA, Rusko, Čína  – ako sa správajú, ako rozhodujú, ako aj na rámec našej existencie v EÚ. Ale ani Moskva, ani Washington, ani Peking ani Brusel nebudú za nás riešiť naše domáce problémy a starať sa o kvalitu života občanov Slovenska – to je naša domáca úloha. Na Slovensku nemáme ropu, plyn, urán, vzácne kovy, more, ani nás tu nežijú stovky miliónovMáme jediný zdroj prosperity – vlastných ľudí, ľudské zdroje, našich mladých ľudí, ktorí budú pripravení na život v 21.storočí.  Kvalitných, tvorivých a podnikavých odborníkov – nevieme si ich kúpiť ako veľké bohaté krajiny, naopak, mnohí naši šikovní ľudia odchádzajú do zahraničia, preto si ich musíme vychovať ešte viac, než nevyhnutne potrebujeme. Chceme od našich učiteľov, aby ich žiaci boli  absolventmi, ktorí sú konkurencieschopní, ktorí budú pripravení posunúť SR na hospodárstvo s vyššou pridanou hodnotou, ktorí zdvihnú našu životnú úroveň a priblížia nás k vyspelým krajinám. Toto je naša objednávka. 

Čo chceme od učiteľov, manažmentu a zriaďovateľov škôl?

       –   významne posilniť pripravenosť a kvalitu absolventov našich škôl,

       –   v medzinárodných meraniach posun z chvosta rebríčka aspoň na priemer krajín OECD,

       –   úspešne realizovať v triedach potrebné zmeny vo vzdelávaní,

       –   poskytovať žiakom podporné opatrenia,

       –   riešiť ich nevídané životné situácie, 

       –   čeliť dramaticky zhoršenému duševnému zdraviu detí,

       –   pracovať vo svete, ktorý sa mení ešte rýchlejšie než ministri školstva,

       –   napokon, aby žiaci prežili šťastné a formujúce detstvo a vyrástli v múdrych, charakterných a schopných ľudí.

Aká je realita?

       –   ako klesá úroveň školstva, tak klesá aj životná úroveň,

       –   na pedagogické fakulty robíme nábor a nie výber,

       –   25% dospelých ľudí má čitateľskú gramotnosť na úrovni 10 ročných detí,

       –   zamestnávatelia a VŠ sa sťažujú na nízku kvalitu a nepripravenosť mladých ľudí,

       –   chýbajú nám kvalifikovaní učitelia alebo už aj hocijakí učitelia v počte 2000 – 3000 ľudí,

       –   chýbajú nám osobnosti a talenty v školstve, školstvo nie je pre mladých ľudí atraktívne.

Čo s tým robí vláda SR?

  • V roku 2024 nič
  •  rok  2025:
  • + 7% od 09.2025 znamená nárast o 2-3% na rok 2025,
  • Jednorazový príspevok 800 eur v 06.2025 znamená SPOLU na rok 2025 3-4% nárast,
  • Nemusí ho dostať každý, samosprávy sú zaskočené – hlásia, že nemajú peniaze na 800 eurový príspevok pre vychovávateľky ŠKD, kuchárky, zamestnancov ZUŠ, CVČ… 

Martin Šmilňák, poslanec za KDH: „Minister Drucker zrušil učiteľom tzv. regionálny príplatok, ostal iba Bratislavčanom, Trnavčanom a Košičanom, Všetci ostatní učitelia prídu o desiatky eru mesačne, Drucker zrušil aj supervízorovo, ktorí mohli riešiť  napr. aj témy duševného zdrravia a pod. Slovenský učiteľ si v roku 2024 dovolil kúpiť to, čo albánsky učiteľ (!).  Rok čo rok hovoríte o tom, že zase  učiteľom  dvíhame platy. Ale – ako je potom možné, že učiteľ na Slovensku si môže dovoliť za svoj plat kúpiť to, čo učiteľ v Albánsku?!  Je to hanbou ministra a hanbou tejto vlády, že z učiteľov spravili žobrákov tejto spoločnosti. Pravda o slovenskom učiteľovi je taká, že je na chvoste celej Európy.“

Riešenia KDH 

  • Postupne navýšiť financovanie školstva na 5,1 % HDP.

Štáty EÚ investujú do vzdelávania v priemere 5,1 % HDP. My v 2 posledných rokoch 4,6 a 4,5 % HDP.

Nemôžeme dobiehať životnú úroveň bohatších krajín, keď bežíme pomalšie ako oni. Štáty, ktoré viacej investujú do vzdelávania a inovácií sa nám vzďaľujú rýchlejšie, než ich my „dobiehame“.

  • Potrebujeme zdvihnúť postupne  podiel HDP na školstvo, aby mzdový normatív narástol viac než tarify tak, že napr. 6% mzdového normatívu bude na variabilné zložky mzdy = na odmeňovanie podľa kvality odvedenej práce, o čom musí rozhodnúť vedenie školy a zriaďovateľ a nie ministerstvo podľa PISA testov, ako sa nedávno nechal počuť pán minister.
  • Nejde nám o plošné zvýšenie bez ohľadu na kvalitu práce.
  • Financovanie školstva musí byť systematické, efektívne a predvídateľné. Plán na viacej rokov dopredu, na dve volebné obdobia. 

Potrebné sú systémové zmeny namiesto kozmetických úprav.

KDH je za konsolidáciu, ale musí sa robiť s rozumom,  napríklad nesmieme plytvať so zdrojmi na helikoptérové peniaze a neadresnú pomoc, plytváme zdrojmi aj na mnohých ministerstvách, nerobia sa výhodné nákupy. Pozerať sa treba na horizont viac ako 10-15 rokov a nie na najbližší mesiac a najbližšie voľby. Nie učitelia rozvrátili verejné financie. Učitelia čakajú 35 rokov na to, kedy bude ekonomika dosť silná a politika dosť múdra, aby sme investovali do školstva a do našej budúcnosti. Ján Horecký: Nenechajme zomrieť sliepku, ktorá znáša zlaté vajcia, lebo jeme iba z tej praženice.“ 

Informácie o spracúvaní osobných údajov
Ⓒ 2023 - KDH | Všetky práva vyhradené

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé.
Name*