Kamery ministra vnútra naše deti v školách neochránia. Ich bezpečnosť musí byť v rukách profesionálov

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok ohlásil ešte minulý rok plán zavádzať na základné a stredné školy tzv. inteligentné AI kamery a vstupné detektory. Cieľom má byť zvýšenie bezpečnosti na školách. Reagoval tak na viaceré znepokojujúce incidenty na školách.

Podľa KDH je však riešenie ministra Eštoka drahé, technokratické a zároveň neúčinné. „Doteraz boli ohlásené dva pilotné projekty v policajných akadémiách v Bratislave a Košiciach. Nepoznáme žiadne výsledky, nevieme, ako boli kamery vyhodnotené. Napriek tomu sa pripravuje nákup systému v hodnote 63 miliónov eur,“ uviedol poslanec KDH Martin Šmilňák.Ministerstvo v marci predstavilo tzv. Akčný plán ochrany mäkkých cieľov. Žiaľ, ide o slabý dokument bez konkrétnych nástrojov pre školy a ďalšie zariadenia zdravotnej a sociálnej starostlivosti,“ doplnila poslankyňa Andrea Turčanová.

KDH: Do škôl patria ľudia, nielen technológie

Kresťanskí demokrati predstavujú vlastný návrh – zaviesť do škôl pozíciu koordinátora bezpečnosti. Podľa poslanca Martina Šmilňáka ide o realistický a funkčný model, ktorý má oporu aj v zahraničí. „Navrhujeme do škôl dostať ľudí – profesionálov z radov výsluhových policajtov, hasičov, záchranárov. Majú odborné znalosti, praktické skúsenosti a predovšetkým – ochotu slúžiť komunite a chrániť naše deti,“ dodal Šmilňák.

Jaroslav Macek, bývalý policajt s viac než 30-ročnou praxou, podporuje návrh: „Školy potrebujú jednu kontaktnú osobu, na ktorú sa dá obrátiť v čase krízy. Nestačí čítať manuály na webe ministerstva. Potrebujeme človeka v teréne, ktorý pozná prostredie a vie konať.“  Dodal, že vidí voľný potenciál v bezpečnostnej komunite. “Aktuálne opustilo rady polície a iných zložiek vyše 3 500 príslušníkov do výsluhového dôchodku, ktorí majú tréning a skúsenosti, aby mohli byť nasadení pre službu v školskom a inom prostredí verejných služieb.”

Koordinátor bezpečnosti má v návrhu jasne definované úlohy:

  1. Tvorba a údržba bezpečnostného plánu – od evakuácie až po reakcie na fyzický útok.
  2. Tréningy a simulácie – zabezpečuje praktické cvičenia aspoň raz ročne.
  3. Monitoring správania a rizík – zbiera a vyhodnocuje podozrivé správanie.
  4. Technické opatrenia – nastavuje funkčné riešenia: tiché poplachy, kamerový dohľad, uzamykanie vstupov.
  5. Spolupráca s políciou a IZS – udržiava kontakty, koordinuje zásahy, zabezpečuje školenia.
  6. Výchova k bezpečnosti – pripravuje letáky, checklisty, vedie interné školenia.

Nenahrádza pozíciu psychológa či preventistu, dopĺňa však školský tím. Nejde  o nejakého “esbéeskára”, ide o profesionála pracujúceho vnútri školského kolektívu. Martin Šmilňák poukázal aj na príklad z Chorvátska, kde po tragickom útoku na základnej škole, pri ktorom prišlo o život dieťa, vláda prijala rozhodnutie zamestnať odborníkov z oblasti bezpečnosti priamo v školách.

Rozšírenie aj na nemocnice a sociálne zariadenia

Andrea Turčanová upozornila, že zvýšenie bezpečnosti je nevyhnutné aj mimo školského prostredia: „Zdravotnícke zariadenia a domovy sociálnych služieb čelia narastajúcej agresii. Nedávny prípad z Antolskej nemocnice v Bratislave, kde útočník – príbuzný pacientky ohrozoval personál mečom je jeden z množiacich sa  prípadov. Len v nemocnici v Žiline prišlo za minulý rok k 85 podobným incidentom. Naše sociálne a zdravotnícke zariadenia sú miestami, kde majú byť klienti aj personál v bezpečí. Bohužiaľ, realita je niekedy iná. Sme svedkami incidentov, kde agresívni klienti, pacienti alebo ávštevníci ohrozujú opatrovateľky, zdravotné sestry, lekárov a ďalší personál.”

Je tiež potrebné pripravovať sa na zhoršujúce sa stavy klientov, vedieť predchádzať, reagovať a riešiť tieto nebezpečné, často život a zdravie ohrozujúce situácie. Preto dnes predstavujeme návrh zákona, ktorý prináša posilnenie bezpečnosti aj v týchto zariadeniach. Je konkrétnou reakciou na problémy, ktoré sa začínajú kopiť a stáva sa z nich systémový problém.

UMOŽNÍME
školským, zdravotným a sociálnym zariadeniam zvýšiť svoju  bezpečnosť zamestnaním koordinátorov bezpečnosti na základe dohôd o pracovnej činnosti s osobitným trvaním.

NAŠTARTUJEME
proces zvyšovania bezpečnosti v našich školách, sociálnych a zdravotníckych zariadeniach.

KDH žiada, aby vláda upustila iba od slepého spoliehania sa na technológie a začala budovať reálne bezpečnostné kapacity priamo v prostredí škôl, zdravotníckych a sociálnych zariadení. Deti, učitelia, zdravotníci aj klienti zariadení sociálnych služieb si zaslúžia konkrétnu ochranu – nielen mediálne plány a drahé kamery.

Informácie o spracúvaní osobných údajov
Ⓒ 2023 - KDH | Všetky práva vyhradené

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé.
Name*