KDH kritizuje koncept smerovania hospodárskej politiky Slovenska na nasledujúce roky. Za ten možno považovať minulotýždňový vládny dokument k udržateľnosti výroby automobilov na Slovensku. Závažný dokument schválila vláda Roberta Fica už po štyroch mesiacoch od nástupu, a to bez potrebnej diskusie naprieč politickým spektrom a celou spoločnosťou. Materiál nedáva odpoveď na otázku, ako zvyšovať príjmy obyvateľov či rozvíjať výrobu, na ktorú nemáme dostatok pracovníkov.
Podľa zverejneného dokumentu bude Slovensko naďalej priemyselný štát s vysokou energetickou spotrebou. Ostane pri orientácii na výrobu automobilov, pričom sa upne na elektromobily. Tomu podriadi pomaly celú ekonomiku.
,,V tomto prípade neobstojí argument, že prechod na elektromobilitu treba rýchlo riešiť, lebo ide o jasný svetový trend. Stačí sa pozrieť na vývoj na trhu, kde v Európe začal predaj elektromobilov stagnovať, a pomôcť mu môžu len štedré vládne dotácie, ktoré si už dnes nemôže dovoliť ani Nemecko,“ reaguje poslanec a ekonomický expert KDH Jozef Hajko.
Podľa slov europoslankyne a líderky kandidátky KDH Miriam Lexmann v dôsledku kontroly dodávateľských reťazcov, ako aj štátnych dotácií, môžu čínske formy predávať elektromobily najmenej o 20 percent lacnejšie, čo vážne narúša hospodársku súťaž a môže mať vážne negatívne dôsledky pre Slovensko vzhľadom na závislosť našej ekonomiky od automobilového priemyslu.
,,To je dôvod, prečo som ako spravodajkyňa presadila novú legislatívu o prístupe ku kritickým surovinám pre naše spoločnosti, a aj vďaka môjmu tlaku Európska komisia začala vyšetrovanie proti čínskym dotáciám pre elektrické vozidlá. Naďalej tiež vyzývam na revíziu zákazu predaja áut so spaľovacím motorom, aby sme našim spoločnostiam poskytli viac času na transformáciu výroby, chránili tak našu konkurencieschopnosť, a živobytie viac ako 250 – tisíc ľudí, ktorých zamestnanie súvisí s automobilovým priemyslom na Slovensku,“ vysvetľuje Miriam Lexmann.
Kresťanskí demokrati upozorňujú, že pri tomto vládnom prístupe k hospodárskej politike nenachádzame odpoveď na otázku, ako zvyšovať príjmy obyvateľov Slovenska. ,,Výroba automobilov nie je síce platená najhoršie, ale sú oveľa lepšie platené profesie. Iba ich posilnením dokážeme držať dych s Českom či Poľskom, či dokonca dobiehať vyspelejšiu časť Európy,“ spresňuje Hajko.
Slovensko podľa KDH nutne potrebuje všeobecne podporenú hospodársku politiku na 15 až 20 rokov a hnutie je pripravené o tom diskutovať, napriek už zverejnenej koncepcii vlády.
Sme členmi Európskej ľudovej strany
We are members of European People’s Party