Dňa 15. októbra 2024 poslanec KDH Ján Horecký predniesol na Výbore NR SR pre školstvo, vedu, mládež a šport dva pozmeňujúce návrhy k vládnym návrhov zákonov z dielne ministerstva školstva, vedy a výskumu. Navrhované zmeny opravujú a vylepšujú niektoré body vládneho návrhu pre kvalitnejšie vzdelávanie a efektívnejšie školstvo.
Predložené poslanecké návrhy predstavujú základné zlepšenia na úrovni zákona. Okrem toho KDH pripravuje návrhy zmien aj na úrovni Ústavy SR, ktoré jednoznačnejšie ochránia školy pred pokusmi zneužívať ich na šírenie ideológií namierených proti ľudskej dôstojnosti. Cieľom týchto zmien je posilniť nezávislé postavenie škôl a garantovať práva rodičov zabezpečiť deťom vzdelanie a výchovu svojich detí v zhode s ich náboženským, filozofickým a pedagogickým presvedčením.
KDH sa dlhodobo zaoberá otázkou skvalitnenia podmienok v školstve. Spolu jedenásť návrhov poslanca KDH Jána Horeckého vychádza z iniciatívy nadviazať na pokračovanie potrebnej reformy školstva, snahy zabrániť zhoršovaniu podmienok práce v školstve a naopak, prinášajú dostupné opatrenia pre zvýšenie atraktivity učiteľského povolania. Riešenia sa okrem iného dotýkajú dĺžky požadovanej praxe špecializačných činností pre pedagogických zamestnancov a supervízorov, okolností, za ktorých môže byť odvolaný riaditeľ pri opakovanom neriešení závažných sociálno-patologických javov, ďalej ide o úpravu vyučovania nad rámec školského vzdelávacieho programu, Katalógu inovácií a zaradenia Katolíckeho pedagogického a katechetického centra (KPKC) medzi organizácie, ktoré poskytujú atestácie pre učiteľov.
„Podmienka dĺžky praxe 10 rokov špecializovanej činnosti je neprimeraná. V súčasnosti máme nedostatok záujemcov o učiteľské povolanie, jednou z príčin je narastajúca suma požiadaviek a reštrikcií, čo negatívne ovplyvňuje atraktivitu učiteľského povolania. Príležitosti a potreby pre ďalšie vzdelávanie sa tiež zvyšujú,“ vysvetľuje poslanec KDH Ján Horecký. „Je čoraz bežnejšou praxou ďalšie vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov, preto je kontraproduktívne definovať dĺžku vyžadovanej praxe 10 rokov ako náhradu špecializačného vzdelávania pre výkon takejto činnosti,“ dopĺňa Horecký.
Ján Horecký v pozícii ministra školstva presadil za niekoľko mesiacov viacero významných zmien k lepšiemu, na ktoré sa čakalo desiatky rokov. Medzi nich patrí aj zavedenie pozície supervízora ako stredného manažmentu na škole pre zlepšenie podmienok na kvalitnejšie plnenie úloh, ktoré spoločnosť od škôl očakáva. Supervízor môže mať do 5 hodín týždenne úľavu na úväzku, aby mal priestor na svoju prácu. Vládny návrh zákona to chce podmieniť povinnosťou absolvovať špecializačné školenie. Ján Horecký odmieta plošnú povinnosť školenia a navrhuje nevzťahovať túto povinnosť na skúsených a kľúčových zamestnancov školy: „Na školách desiatky rokov skúsení a kľúčoví učitelia popri svojich plných úväzkoch plnia náročné manažérske úlohy, ako sú, napríklad, organizácia súťaží a prípravy žiakov na nich, organizácia škôl v prírode, exkurzií, zabezpečenie odbornej praxe, vedenie predmetovej komisie alebo metodického združenia, veľké podujatia a akcie školy a ďalšie.
Zamestnanci v týchto pozíciách sú „majstrami svojho remesla“, osobitne, ak vykonávajú tieto činnosti aspoň päť rokov. Klásť im v tejto situácii podmienku absolvovania špecializačného školenia je absurdné – doposiaľ museli tieto činnosti zvládať popri plnom úväzku a bez príplatku. Bez tejto úpravy vládneho návrhu zákona hazardujme s kapacitou vzdelávaných a vzdelávajúcich odborníkov a namiesto zvyšovania znižujeme atraktivitu učiteľského povolania.“
Pokiaľ ide o odvolanie riaditeľa školy, pôvodne navrhované znenie odvolať riaditeľa pri neriešení určitých javov by umožňovalo nesprávne použitie zákona. „Termín „sociálno-patologické javy“ nie je presne zadefinovaný a môže zahŕňať aj menej závažné prejavy ako, napríklad, časté klamstvo, poškodzovanie cudzej veci nižšej hodnoty, manipulatívne správanie v kolektíve, vulgárnu komunikáciu,“ uvádza bližšie okolnostiHorecký. „V súčasnej praxi pri zvyšovaní citlivosti a diagnostiky prejavov detí a žiakov a pri narastajúcich problémoch s mentálnym zdravím a asociálnosťou, a to pri nízkom spoločenskom statuse pedagógov a oslabenej jednote výchovného pôsobenia rodiny a školy, narastá možnosť zlého použitia, resp. zneužitia pôvodne navrhovaného znenia. To sa netýka závažných sociálno-patologických prejavov.“
Ďalšie riziko negatívnych dôsledkov vládneho návrhu zákona hrozí pri uplatnení paragrafu, podľa ktorého by mala byť udelená pokuta vo výške až 3 000 € zodpovednému zamestnancovi školy, ak neodstránil nedostatky zistené Štátnou školskou inšpekciou. KDH nehľadá „obetného baránka“ medzi zamestnancami školy za desiatky rokov zanedbaného školstva, preto navrhujeme uložiť v oprávnených prípadoch sankciu škole a nie priamo jej zamestnancovi, pretože „v praxi sa vyskytujú situácie, kedy zodpovedný zamestnanec nemusí mať reálnu možnosť odstrániť nedostatok zistený Štátnou školskou inšpekciou. Nájsť riešenie a znášať zodpovednosť je potom úlohou školy, prípadne jej zriaďovateľa“, zdôvodňuje Horecký.
Okolnosti, za akých je možné poskytovať výchovu a vzdelávanie nad rámec školského vzdelávacieho programu alebo nad rámec Katalógu inovácií vo vzdelávaní, by mali byť prísnejšie než návrh ministerstva. „Navrhujeme podmienku sprísniť a vyžadovať súhlasné vyjadrenie pedagogickej rady a rady školy, špecificky, súhlas väčšiny zástupcov zriaďovateľa a zástupcov rodičov žiakov v rade školy; a vždy nechať na rozhodnutí rodiča, či súhlasí s účasťou svojho dieťaťa na zamýšľanej výchovno-vzdelávacej aktivite, ak sa týka formovania intímneho života detí a mládeže, alebo náboženského a filozofického presvedčenia. Okrem toho navrhujeme, aby rodičia vždy mohli odmietnuť účasť dieťaťa na vyučovaní mimo školského vzdelávacieho programu, ktoré sa týka formovania intimity dieťaťa a jeho náboženského a filozofického presvedčenia,“ upresňuje Horecký.
KDH odmieta riešiť obsah vzdelávania formou plošných zákazov a príkazov, ktoré môžu byť v budúcnosti zneužitie aj na centrálne presadzovanie pomýlených ideológií rozličných extrémov. Správnou cestou je preto rešpektovanie slobodného postavenia škôl v rámci demokratických limitov, postavenia školskej samosprávy (rady rodičov) a práv samotných rodičov.
Ďalšou prioritou je pre Horeckého zaradenie Katolíckeho pedagogického a katechetického centra (KPKC) medzi subjekty oprávňujúce poskytovať atestačné vzdelávanie. Centrum by tak mohlo výrazným spôsobom prispieť k podpore v poskytovaní doplňujúceho vzdelávania pre katechétov vyučujúcich náboženskú výchovu na školách v maximálnom možnom rozsahu.
„V súčasnosti je KPKC strešnou organizáciou, ktorá zahŕňa výskumnú, vedeckú, vzdelávaciu, publikačnú, metodickú, inšpekčnú, poradenskú a organizačnú činnosť. Tiež koordinuje aktivity stavovskej organizácie Združenia katolíckych škôl Slovenska. V tomto má nenahraditeľnú úlohu medzi subjektmi Katolíckej Cirkvi na Slovensku,“ objasňuje Horecký. KPKC po svojom vzniku v zmysle zmluvy medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou o katolíckej výchove a vzdelávaní z 13. mája. 2004 poskytuje svoje služby katolíckym školám a školským zariadeniam všetkých druhov a stupňov, ostatným subjektom pôsobiacim v katolíckom školstve a vo vzdelávaní, katechéze, vyučovaní katolíckeho náboženstva a náboženskej výchovy na území SR.
Vo viacerých návrhoch experta na školstvo KDH, Jána Horeckého, tak ide o precizovanie, bez ktorého by prijaté zmeny navrhované ministerstvom školstva vytvorili priestor pre nezmyselné úkony a požiadavky, v niektorých prípadoch by mohlo dochádzať k zneužívaniu zákonných právomocí, čomu návrhy KDH chcú jednoznačne predísť.
V ďalších návrhoch KDH ide o významné zlepšenie situácie žiaka, rodiča, zamestnancov školy tak, aby jediný zdroj pokroku a zvyšovania kvality života na Slovensku – kvalitne vzdelaní a na život dobre pripravení ľudia – boli reálnym výsledkom práce našich škôl.
Sme členmi Európskej ľudovej strany
We are members of European People’s Party