Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) dnes ostro vystúpilo proti legislatívnym návrhom ministerstva školstva, ktoré hnutie označuje za „letnú búrku s ľadovcom“ pre slovenské školstvo. V čase od 18. júna do 8. júla 2025 prebieha medzirezortné pripomienkové konanie k viacerým zákonom, ktoré podľa KDH zásadne menia charakter vzdelávacieho systému bez riadneho prerokovania s odbornou verejnosťou.
KDH kritizuje nový návrh zákona o školskej správe, financovaní škôl, ako aj rozsiahlu novelu školského zákona, ktoré podľa hnutia znevýhodňujú cirkevné a súkromné školy. Novely zákonov, ktoré sú už v MPK, ohrozujú charakter škôl aj samotnú existenciu väčšiny neštátnych škôl. Ak tieto školy neprijmú minimálne 80 % žiakov z prideleného obvodu, stratia 20 % normatívneho financovania, čo môže viesť k ich zániku alebo výraznému zvýšeniu školného. To predstavuje priemerne 600 € na žiaka ročne, čím sa vzdelanie stane menej dostupným. „Toto nie je férovosť, ako tvrdí minister Drucker, ale zásah do práva rodičov vybrať si pre svoje deti školu podľa svojich hodnôt a presvedčenia,“ upozornil poslanec KDH a exminister školstva Ján Horecký s dôrazom na to, že až 95 % cirkevných škôl doteraz nevyberá žiadne školné a mnohé z nich sídlia v prenajatých priestoroch od štátu alebo obce, ktoré zveľaďujú z vlastných zdrojov.
„Pokiaľ prichádza k zmene spôsobu financovania škôl, ktorý tu máme vyše 20 rokov, je nesmierne nutná celospoločenská a odborná debata,“ upozornila Eva Ohraďanová, prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení (ASŠŠZ). Podľa nej údaje o súčasnej neférovosti financovania neštátnych škôl sú interpretované nesprávne a nevychádzajú z reálnych údajov o nákladoch na žiaka štátnej a neštátnej školy. „Z tohto miesta chcem požiadať ministra Druckera, aby zvážil zastavenie legislatívneho procesu, obnovil komunikáciu a odborné diskusie a vrátil návrhy späť do legislatívneho procesu až po ich úprave tak, aby boli prijateľné a eliminovali všetky riziká.“
Hnutie poukazuje na množstvo negatívnych dopadov navrhovaných zákonov. Medzi najvýraznejšie patrí vyššia byrokratická záťaž, nevykonateľnosť niektorých povinností vyplývajúcich zo zákona, absencia podpory pre kurikulárnu reformu, zníženie dostupnosti starostlivosti o duševné zdravie, neadresná podpora žiakov so špeciálnymi potrebami a nedostatočné financovanie školstva. Slovensko podľa KDH kleslo s podielom HDP na vzdelávanie na 4,5 %, pričom okolité krajiny vynakladajú na vzdelávanie 5,1% HDP. Slovensko výrazne zaostáva za krajinami EÚ.
KDH navrhuje nasledovné riešenia:
Sme členmi Európskej ľudovej strany
We are members of European People’s Party