KDH vyzýva ministra hospodárstva, aby zastavil predaj podielov SAD, ktoré sa tak dostávajú do rúk najmä súkromným vlastníkom a zvyšné podiely previedol na župy. Štátny MH manažment získal predajom viac ako 7,5 milióna eur, no predajná cena z dlhodobého hľadiska neodzrkadľuje strategicko-spoločenský a ekonomický význam dopravných podnikov pre samosprávy a občanov. Peniaze z predaja sa minú rýchlo, ale výhody z vlastníctva sú nenávratne preč. Upozorňuje na strategicky zlý krok podpredseda KDH Igor Janckulík.
,,Navrhujeme, aby boli zvyšné podiely bezplatne prevedené na samosprávne kraje ako objednávateľov výkonov v prímestskej autobusovej doprave. VÚC by tak mali väčšiu možnosť efektívne dohliadať na financovanie a riadenie verejnej dopravy,“ vysvetľuje Janckulík. Tento fakt potvrdzujú aj nedávne problémy v prímestskej doprave v Bratislavskom a Žilinskom kraji, kde by pri takomto efektívnom spôsobe riadenia vlastníctva nemuselo dôjsť k dopravným problémom.
,,Odpredaj podielov štátu v dopravných spoločnostiach vyzerá ako skrytá privatizácia. Takýto spôsob odpredaja zvyšných akcií SAD nezohľadňuje potrebu zabezpečiť dopravnú obslužnosť v regiónoch,“ reaguje podpredseda KDH.
Janckulík upozorňuje, že krajské samosprávy viac ako 15 rokov financujú prímestskú autobusovú dopravu. Poskytujú financie na zvyšovanie kvality prepravy, nesú tak sčasti na pleciach sociálnu politiku štátu, čím znášajú všetky náklady spojené s preplatením strát z dopravy a zabezpečujú aj dofinancovanie poskytovaných zliav žiakom, dôchodcom či ľuďom s postihnutím.
Transformácia a privatizácia podnikov SAD už v minulosti mala zabezpečiť dopravnú obslužnosť územia vo všetkých regiónoch a získať dostatočné zdroje na obnovu vozidlových parkov. ,,Tým sme mali zaistiť vyššiu kvalitu, bezpečnosť cestujúcich a zníženie dopadov na životné prostredie z verejnej dopravy.
Aktuálny odpredaj akcií SAD do súkromných rúk nereflektuje žiadny z týchto cieľov a všetko to aj naďalej zostane na pleciach preťažených krajských samospráv aj v súvislosti s obrovským výpadkom tržieb počas pandémie. Mimochodom, ani po dvoch rokoch štát nepodal pomocnú ruku regiónom v oblasti podpory prímestskej autobusovej dopravy v krajoch,“ uzatvára Janckulík.
Majetková účasť MH manažmentu v SAD:
ARRIVA LIORBUS, a.s. 39,58 %
ARRIVA Michalovce, a.s. 39,86 %
ARRIVA NITRA a.s. 39,52 %
ARRIVA Nové Zámky, a.s. 39,64 %
ARRIVA Trnava, a.s. 39,50 %
Eurobus, a.s. 39,50 %
SAD Lučenec, a.s. Lučenec 39,66 %
SAD Poprad, a.s. 39,68 %
SAD Prešov, a.s. 30,59 %
SAD Trenčín, a.s. 41,54 %
SAD Zvolen, a.s. 37,84 %
SAD Žilina, a.s. Žilina 40,64 %
Slovak Lines, a.s. 44,01 %
Sme členmi Európskej ľudovej strany
We are members of European People’s Party