KDH vyzýva vládu, aby odmietla plán EÚ ukončiť predaj spaľovacích áut

Snahu EÚ ukončiť výrobu spaľovacích motorov v roku 2035 treba zastaviť. Ak by vláda pristúpila k tomuto zákazu, znamenalo by to hospodársku sabotáž Slovenska, ktoré je bytostne závislé od výroby áut. Chýbajú vlastný plán našej vlády i kľúčové odpovede zo strany EÚ k ochrane životného prostredia, udržateľnosti pracovných miest či k etickej rovine. Inými slovami, na zákaz spaľovacích motorov nie sme pripravení. Poverený premiér Eduard Heger musí okamžite zatiahnuť ručnú brzdu. Vyhlásilo to Kresťanskodemokratické hnutie. 

Obaja slovenskí europoslanci za KDH Miriam Lexmann aj Ivan Štefanec v Európskom parlamente hlasovali proti predmetnej rezolúcii. 

Ivan Štefanec:


,,Je kľúčové, aby sme boli technologicky neutrálnymi a aby sme dali šancu vývoju vo všetkých odvetviach. Som za to, aby sme stanovili ciele, ale spôsob, akým sa k týmto cieľom dostaneme, musí byť takisto v rukách jednotlivých krajín, v rukách výskumníkov, v rukách priemyslu. Nie je dobré, aby sme teraz hovorili, že do jedného odvetvia pre jeden výskum budeme dávať peniaze a do druhého nie. Musíme byť technologicky neutrálnymi a som za to, aby aj spaľovacie motory dostali šancu, pretože sa postupne znižujú emisie, vyvíjajú sa syntetické palivá, ktoré zásadne menia pohľad na vývoj spaľovacích motorov. Je dôležité, aby sme znižovali emisie, aby sme dekarbonizovali Európu, ale nie, aby sme ju deindustrializovali. Musíme mať na pamäti dodávateľov, malých podnikateľov, konkurencieschopnosť nášho priemyslu a predovšetkým pracovné miesta.“ (Europoslanec za KDH, vedúci slovenskej delegácie pri Európskej ľudovej strane a člen výboru ITRE)

Miriam Lexmann:  

,,Rozhodnutie EÚ ukončiť výrobu spaľovacích motorov v roku 2035 vyvolávalo už od jeho predloženia kontroverzné reakcie a rozdelený bol aj Európsky parlament. Nepodporila som ho, lebo nestanovuje jasný spôsob, akým sa pripravíme na razantný prechod k elektromobilite, ako pristúpime k ochrane životného prostredia v súvislosti s ťažbou potrebných materiálov a ako udržíme pracovné miesta, resp. ako pristúpime k potrebnej rekvalifikácii. Otázkou zostáva aj etická stránka produkcie komponentov či ťažby surovín, ktorá sa neraz deje v nedemokratických režimoch.“ (Europoslankyňa za KDH, členka výboru pre zahraničné veci a výboru pre zamestnanosť a sociálne veci)

Jozef Hajko: 

,,Také dôležité rozhodnutie, ako je zastaviť o niečo vyše desaťročie predaj automobilov so spaľovacími motormi, nemôže slovenská vláda mlčky obísť. Slovensko je bytostne závislé od výroby automobilov, ktorá pokrýva takmer polovicu našej priemyselnej produkcie. Ak by slovenská vláda súhlasila s takto nepremysleným zákazom spaľovacích motorov, z jej strany by išlo o hospodársku sabotáž. 

Vláda preto musí rýchlo zatiahnuť ručnú brzdu, plán odmietnuť a predstaviť vlastnú koncepciu, ako prejsť na výrobu automobilov s nízkymi emisiami. Kabinet okrem veľkorysej podpory na výrobu elektromobilov pri Košiciach toho zatiaľ veľa neurobil. Vidieť to v zaostávaní Slovenska za susedmi pri pri uprednostňovaní výroby komponentov do ekologicky ústretových áut, ako sú autobatérie či elektronické čipy.“ (Expert KDH na ekonomiku)

Členské štáty pod taktovkou švédskeho predsedníctva EÚ sa rozhodli nateraz odložiť konečné schválenie návrhu, ktorý by prakticky znemožnil kúpiť si od roku 2035 nový automobil na benzín či naftu.

Informácie o spracúvaní osobných údajov
Ⓒ 2023 - KDH | Všetky práva vyhradené

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé.
Name*