Vláda robí z vlastného programového vyhlásenia (PVV) zdrap papiera. Kým pred dvomi rokmi v ňom sľubovala revitalizovať železničné stanice a zastávky verejnej osobnej dopravy, dnes naopak škrtom 24 miliónov eur pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) hrozí, že občania sa nebudú mať ako presúvať za prácou či osobnými potrebami. Ľudia tak doplatia na zlú komunikáciu medzi rezortmi dopravy a financií. Vyhlásil to podpredseda KDH Igor Janckulík.
,,Cieľom Vlády SR je na základe Národného plánu dopravnej obsluhy zefektívniť grafikon vlakovej dopravy,“ deklaruje vláda vo svojom programovom vyhlásení. Aktuálne avizované rušenie spojov v ZSSK kvôli nedofinancovaniu zo strany štátu je však podľa KDH v priamom v rozpore s PVV.
,,Napríklad na trati Diviaky – Zvolen v Banskobystrickom kraji má dôjsť podľa dostupných informácií k zredukovaniu zhruba 600 vlakových kilometrov za týždeň. Toto je efektivita a podpora železničných staníc a zastávok? Alebo si vláda myslí, že ich stačí vymaľovať a renovovať, ale vlaky tam už jazdiť nemusia?“ reaguje Janckulík s tým, že zmyslom dopravných služieb železníc objednávaných vo verejnom záujme je zabezpečiť mobilitu občanov do práce a za osobnými potrebami.
,,Ak vládny audit v ZSSK potvrdil, že železnice potrebujú 354 miliónov eur, nejde o ich výmysel, ale o reálnu potrebu. Ak im rezort financií uvoľnil iba 330 miliónov, musí si byť vedomý veľkého rizika, že chýbajúce peniaze sa prejavia na škrtaní spojov, na čo znova doplatia iba bežní ľudia,“ pripomína podpredseda KDH.
Ďalším príkladom je situácia v Košickom kraji. V okrese Gelnica sú tu avizované zmeny od decembra 2022. ,,V novom grafikone sa majú zrušiť zastávky väčšiny rýchlikov v železničnej stanici Margecany spolu s medzinárodným rýchlikom na trase Košice – Praha. Celá oblasť tak prejde z verejnej dopravy na súkromnú,“ približuje člen predsedníctva KDH a poslanec Košického samosprávneho kraja Peter Berinšter.
Kresťanskí demokrati upozorňujú, že príklady vážnych obmedzení mobility občanov budú pribúdať. ,,Je nevyhnutné dať ZSSK dostatočný časový priestor na šetriace opatrenia, čím sa vygenerujú financie, ale s maximálnym ohľadom na zachovanie spojov a mobility občanov,“ uzatvára Janckulík.
Sme členmi Európskej ľudovej strany
We are members of European People’s Party