Poslanci Janckulík, Krátky a Vašečka chcú uznesením zaviazať vládu zvýšiť bezpečnosť na železniciach

Vlakové nešťastie na trati pri Jablonove nad Turňou z októbra 2025 poukázalo na pretrvávajúci kritický stav zabezpečenia železničnej dopravy na Slovensku a jeho dlhodobé podfinancovanie. Preto poslanci Igor Janckulík z KDH a nezaradení poslanci Rastislav Krátky a Richard Vašečka spoločne pripravili a predložili na rokovanie NR SR uznesenie k zvýšeniu bezpečnosti a prevádzkových štandardov na železniciach.

Na Slovensku je to žiaľ tak, že keď sa stane nejaká tragédia alebo nešťastie, tak týždeň sa o tom hovorí, týždeň sa o tom píše, na miesto udalosti prídu všetci ministri, popozerajú, ale nič sa nedeje. Akokeby sa na to vykašľali. Toto uznesenie je kvôli tomu, aby sme ich trošku prebrali, lebo tieto veci musíme začať riešiť. Nemôžeme to nechať len tak a budeme zase čakať, kedy sa stane ďalšie nešťastie. Ak by sa táto zrážka dvoch vlakov stala v tuneli, tak to je obrovská tragédia. My takýmto tragédiám musíme predchádzať,“ povedal poslanec KDH Igor Janckulík.

Naším spoločným zámerom je zaviazať vládu SR vypracovať realistický akčný plán konkrétnych opatrení pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, ktorý bude zároveň posúdený Útvarom hodnoty za peniaze s cieľom navýšiť kapitálové a prevádzkové výdavky v rozpočte na rok 2026 a nasledujúce roky pre Železnice Slovenskej republiky,“ dodal poslanec Igor Janckulík. Len približne 250 km zo 3 600 km železničnej siete je vybavených moderným európskym zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System), čo predstavuje približne 7 % tratí. Tento systém je funkčný iba na malom množstve tratí, pričom na nich je povolený zmiešaný prevoz vlakov, ktoré systém ETCS nemajú.

Keď sa pozrieme na štruktúru, či majú naše železnice k pomeru HDP dostatok prostriedkov, ako sa vyvíjali za posledných 15 rokov tieto investície, tak vôbec to nie je najhoršie. Najmenší podiel, pokiaľ sa bavíme o pomere k HDP, mali železnice v roku 2016. Dnes je situácia napriek konsolidácii taká, že tie peniaze tam sú. Iba treba s nimi nakladať efektívnejšie. A treba dať do popredia nielen finančné úspory a efektivitu, ale aj bezpečnosť. A to by mala byť priama reflexia aj parlamentu, aj výboru pre hospodárske záležitosti, ale aj ministerstva dopravy, vzhľadom na toto vlakové šťastie,“ povedal poslanec Rastislav Krátky. Poslanci preto navrhujú, aby vláda zvážila možnosť využiť finančné nástroje v štruktúre Slovak Investment Holding (SIH) a jeho dcérskych spoločností vrátane National Development Fund III. (NDF III) potrebné prostriedky na modernizáciu a bezpečnostné zlepšenie slovenských železníc vrátane zavedenia bezpečnostných systémov a obnovy vozového parku.

Nerobíme žiaden hon na čarodejnice, neútočíme teraz na ministra dopravy, ale vyzývame ho, aby prišiel diskutovať o tomto s nami v parlamente, aby sme si my vypočuli, čo majú pripravené, aby sme mohli klásť otázky, aby sme mohli dávať návrhy. Na to, aby ľudia radi cestovali vlakom, tak treba dbať na bezpečnosť. A to je v obsahu toho uznesenia. Takže chcem povzbudiť aj ľudí, že nebojte sa cestovať vlakom, ale na druhej strane vyzývame vládu, vyzývame ministra dopravy. Treba, aby vlaky naozaj boli objektívne bezpečné, aby budili aj dojem bezpečnosti a zároveň, aby chodili na čas, aby na seba nadväzovali. Toto je náš záujem,“ povedal poslanec Richard Vašečka.

Uznesenie ktoré predložili do parlamentu traja poslanci NR SR reaguje na súčasný stav bezpečnosti železničnej dopravy a potrebu jeho výrazného zlepšenia v súlade s konceptom „Vízia nula“ a strategickými cieľmi Slovenskej republiky do roku 2030. Cieľom je minimalizovať počet nehôd so smrteľným alebo vážnym následkom a predísť tragédiám spôsobeným zlyhaním ľudského faktora.

Informácie o spracúvaní osobných údajov
Ⓒ 2023 - KDH | Všetky práva vyhradené

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé.
Name*