Rezort financií eFaktúrou namiesto pomoci zbytočne zaťaží podnikateľov

eFaktúra nie je vo svete novinkou a v Taliansku či v Poľsku už úspešne funguje. Slovenský model sa však vymyká overeným spôsobom fungovania, keď podnikateľov namiesto pomoci zaťaží nielen investične, ale aj zbytočnými povinnosťami. Uprostred pandémie tak budú vystavení ďalšej skúške. KDH tým reaguje na avizovaný návrh zákona o elektronickej faktúre s povinnými zasielaním údajov, ktorým chce ministerstvo financií bojovať proti daňovým únikom.


,,Zámer bojovať proti daňovým únikom je správny. Ale spôsob, akým má fungovať eFaktúra, už taký nie je. Nie je pravda, že eFaktúra neprinesie podnikateľom žiadne náklady navyše. A ešte musia počítať s tým, že od rezortu financií im pribudne nová povinnosť naviac,“ upozorňuje podpredseda KDH Igor Janckulík

Slovenský model eFaktúry by mal fungovať tak, že podnikateľ pred vystavením faktúry posunie fakturačné údaje finančnej správe, ktorá mu spätne zašle QR kód. Tento musí pred odoslaním faktúry odberateľovi uviesť na faktúre.

Na porovnanie v Taliansku alebo v Poľsku systém síce vyžaduje zasielanie faktúr finančnej správe, ale zároveň ich doručuje medzi dodávateľom a odberateľom. O možnosti stiahnuť si faktúru po jej nahratí do systému daňovej správy podnikateľa upozorní notifikácia. Zasielať faktúru duplicitne poštou či elektronicky podnikateľ už nemusí. Zároveň sa uľahčuje archivácia i preukazovanie o prijatí či odoslaní faktúry, čo je veľká pomoc pri daňovej kontrole.

Na Slovensku ideme zasa vymýšľať teplú vodu. Pritom sa stačilo pozrieť za hranice. Takto navrhnutá eFaktúra neprinesie podnikateľom žiadnu pridanú hodnotu, opäť ich iba zaťaží a miesto pomoci dostanú v ťažkých časoch pozvánku vkladať QR kódy a vytrvať v nadbytočnej poštárskej službe, ktorá už bude prežitkom,“ kritizuje Janckulík nutnosť posielať faktúru odberateľovi aj poštou či elektronicky. 

Aby toho nebolo málo, odberatelia zasa budú musieť tie isté údaje reportovať finančnej správe. Azda aspoň avizovaný QR kód podnikateľom uľahčí toto vykazovanie,“ hodnotí podpredseda kresťanských demokratov. 

KDH apeluje nastaviť plánovanú eFaktúru tak, aby podnikateľom nepridávala ďalšie povinnosti, ale naopak im uľahčila komunikáciu so štátnymi inštitúciami. Hnutie volá po byrokratickom odťažení a systémovej pomoci. 

Zdieľanie článku

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
viac článkov

Súvisiace články

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé. 

Vyplnením môjho mena, priezviska, e-mailovej adresy a pohľadu na to, aké chcem Slovensko a kliknutím na odkaz „ODOSLAŤ PODNET“ sa zapájam do súťaže a udeľujem súhlas so spracovaním mojich osobných údajov prevádzkovateľovi: Kresťanskodemokratické hnutie, sídlo: Šafárikovo námestie 77/4, 811 02 Bratislava – Staré Mesto, IČO: 00586846, číslo registrácie: NVVS/2-382/1990 na účel účasti na súťaži a kontaktovania výhercu súťaže.

Osobné údaje budú na daný účel v prípade výhry súťažiaceho spracúvané do odovzdania výhry, vymazané budú po uplynutí lehoty určenej osobitnými právnymi predpismi (napr. zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov); osobné údaje ostatných súťažiacich budú po žrebovaní bezodkladne vymazané.

Osobitne beriem na vedomie, že poskytnutie osobných údajov prevádzkovateľovi je dobrovoľné. Svoj súhlas so spracovaním osobných údajov môžem kedykoľvek odvolať, avšak odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracovania osobných údajov pred odvolaním súhlasu.

Právo odvolať súhlas ako aj ďalšie svoje práva môžem ako dotknutá osoba vykonávať e-mailom alebo poštou prostredníctvom nižšie uvedených kontaktov:

  1. e-mailom na: stano.zupa@kdh.sk
  2. poštou na adrese: Kresťanskodemokratické hnutie, Šafárikovo námestie 77/4, 811 02 Bratislava – Staré Mesto.

Potvrdzujem, že som sa pred udelením súhlasu oboznámil so zásadami ochrany osobných údajov (t. j. s informáciami podľa článku 13 a 14 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) zverejnenými na webovom sídle Prevádzkovateľa: https://kdh.sk/osobneudaje/

Ďakujeme, že ste povedali, aké chcete Slovensko. Váš email je zaradený do súťaže o 3x pobyt vo Vysokých Tatrách.
O prípadnej výhre vás budeme informovať emailom.

Pravidlá súťaže „Aké chceme Slovensko – Vyhrajte pobyt v Tatrách pre 2 osoby“


1. Usporiadateľ Súťaže:

Usporiadateľom Súťaže „Aké chceme Slovensko – Vyhrajte pobyt v Tatrách pre 2 osoby“ (ďalej len „Súťaž“) je Kresťanskodemokratické hnutie, so sídlom Šafárikovo námestie 77/4 Bratislava. Usporiadateľ vydáva tieto Pravidlá Súťaže (ďalej len „Pravidlá“).


2. Trvanie Súťaže:

Súťaž sa uskutoční v dňoch od 19. 4. 2023 do 10. 6. 2023 .


3. Účastníci Súťaže: 

Účastníkom Súťaže sa môže stať iba fyzická osoba s trvalým pobytom alebo prechodným pobytom na území Slovenskej republiky, ktorá v čase zapojenia sa do Súťaže dovŕšila 18. rok života a ktorá splní podmienky účasti v Súťaži podľa týchto Pravidiel (ďalej len „Účastník súťaže”). Účastníkom Súťaže nemôže byť zamestnanec Usporiadateľa a jeho blízke osoby. Účastníkom Súťaže je osoba spĺňajúca podmienky podľa prvej v vety týchto Pravidiel, ktorá na účel svojho zapojenia sa do súťaže poskytla Usporiadateľovi svoj e-mailový kontakt a ktorá odovzdala Usporiadateľovi svoj nápad či riešenie pre krajinu v rámci kampane organizovanej Usporiadateľom. Do žrebovania nebude zaradený Účastník Súťaže, ktorého nápad či riešenie sa bude svojím obsahom priečiť základným demokratickým hodnotám alebo morálnym hodnotám Usporiadateľa alebo ktorého obsah bude nezrozumiteľný, vulgárny alebo urážlivý.


4. Vyhodnotenie Súťaže:

Usporiadateľ po skončení Súťaže vyhodnotí Súťaž tak, že  dňa 12. 6. 2023 vyžrebuje  zo všetkých Účastníkov Súťaže, ktorí spĺňajú Pravidlá a podmienky Súťaže, troch výhercov.


5. Výhra:

Výhrou v Súťaži je 3 x pobyt pre 2 osoby (2 noci) v Hoteli Lesná (Stará Lesná 157).


6. Oznámenie a odovzdanie výhry:

Výherca bude prostredníctvom e-mailovej adresy, ktorú na tento účel Usporiadateľovi poskytol, vyzvaný, aby Usporiadateľovi zaslal svoje kontaktné údaje v rozsahu meno, priezvisko, telefónne číslo, adresu bydliska a dátum narodenia za účelom splnenia podmienky veku. Následne bude Výhercovi doručená výhra. Ak Výherca výhru odmietne alebo nebude možné sa s Výhercom skontaktovať alebo Výherca neposkytne svoje osobné údaje v požadovanom rozsahu, Usporiadateľ vyžrebuje nového Výhercu.


7. Spoločné a záverečné ustanovenia:

Výherca Súťaže si je zapojením sa do Súťaže vedomý, že je povinný na vlastné náklady a zodpovednosť plniť daňové povinnosti v súvislosti s výhrou v zmysle zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v platnom znení. Usporiadateľ si vyhradzuje právo na zmenu Pravidiel a/alebo podmienok Súťaže a na zrušenie Súťaže. Akúkoľvek zmenu Pravidiel a/alebo podmienok Súťaže Usporiadateľ zverejní na svojom webovom sídle. Účastník Súťaže berie na vedomie, že výhru nie je možné vymáhať súdnou cestou.


V Bratislave dňa 19. 4. 2023.