KDH upozornilo na kritický stav slovenského školstva, na ktoré sa popri problémoch so zdravotníctvom či dopadom konsolidácie na ľudí úplne zabúda. Len kozmetické úpravy školstvo nezachránia, spolu s nedostatkom financií a s pedagógmi, ktorí sú nedostatočne ohodnotení sa školský systém a tým základ celej budúcnosti krajiny úplne zrúti. Reaguje KDH na smutné výsledky stavu slovenského vzdelávania a úrovne školstva z posledných dní.
,,Aktuálne sledujeme najmä konsolidáciu, štátny rozpočet a kritickú situáciu v zdravotníctve. Pre KDH je ale principiálna vecou aj otázka vzdelania našich detí a budúcich generácií. V posledných dňoch vyšli veľmi drastické a smutné správy týkajúce sa stavu vzdelania a úrovne školstva na Slovensku. Ak nebudeme investovať do kvality vzdelávania a podpory pedagógov, nemôžeme očakávať prosperitu krajiny,“ vysvetľuje podpredseda KDH Viliam Karas.
,,Chýbajú nám zdravotnícki pracovníci, lekári, operátori jadrových zdrojov, špecialisti, technológovia, vývojári. Všetci menovaní sú tí, ktorí majú doručiť krajine hospodársky rast. Nemôžete ich vytiahnuť niekde zo skrine, a ani 1400 chýbajúcich učiteľov a možno v najbližšom období 2000 z nejakej zásobárne. Školy sú jediné miesto, kde sa dá doručiť osobnostný rozvoj detí a mladých ľudí tak, aby prišli pripravení na život v 21. storočí. Ale školy to nemôžu robiť za podmienok desiatky rokov dozadu a s zotrvačnosťou v tomto systéme. Očakávame od ministra školstva a premiéra, ktorého nezaujíma ani zdravotníctvo, nie je to ešte školstvo, že pochopia, kde sa rozhoduje o budúcnosti tejto krajiny, o budúcnosti Slovenska, o budúcej prosperite alebo úpadku,“ spresňuje poslanec za KDH Ján Horecký.
Vo vyspelých krajinách, ktoré majú oveľa vyššiu životnú úroveň než Slovensko, investujú do vzdelávania 6 až 7 percent HDP oproti našim 4,5 percentám.
,,V školstve sú nespokojní všetci. Prácou zavalení a neohodnotení pedagógovia, ale aj naše deti, ktoré čím ďalej tým viac čelia šikane, depresiám a záškoláctvu. Štátna školská inšpekcia nám vo svojej správe odkázala, že polovica fyziky sa na našich školách učí neodborne a až tretina chémie tiež. Nemáme jazykárov, nemáme matematikov, nemáme pedagógov, ktorí by naučili naše deti etike. A čaká nás kurikulárna reforma, ktorú potrebujeme v priebehu dvoch rokov zaviesť do všetkých škôl. No kto má tú kurikulárnu reformu zaviesť? Od koho to očakávame? Od pedagógov? Ako? Zavalíme ich ďalšou prácou? Aj keď si v rozpočte na rok 2024 a ani v tom budúcom nikto na nich nespomenul ani jedným eurom,“ hovorí poslanec KDH Martin Šmilňák.
Andrej Žiarovský, expert KDH na energetiku a obranu upozorňuje na dôsledky zlej situácie v školstve, ktoré ovplyvňujú už naše národné hospodárstvo. ,,Fyziku neučia fyzikári, chémiu neučia chemikári, a tak sú prírodné odbory na periférii vyučovacieho procesu. Dôsledkom je, že pokles trvá desaťročia. Ide o zúfalo nízky stav študentov technických odborov na stredných školách a absolventov technických odborov na vysokých školách. Vláda oznámila ambíciu postaviť nový jadrový zdroj v prevádzke do roku 2040. To je hodné pochvaly, ale ako aj konferencia o perspektívach jadra na Slovensku upozornila, najväčšou hrozbou pre výstavbu a prevádzku nového jadrového zdroja je absencia technicky vzdelaných kapacít. To sa nedá nejakým spôsobom zakamuflovať nejakým kurzom alebo rýchlokurzom. Čiže vo chvíli, keď vláda oznámila, že chce stavať jadrový zdroj, mala by sa postarať aj o to, aby sme mali dostatok technicky vzdelaných kapacít. Kapacít, ktoré budú spôsobilé postarať sa či už o výstavbu, alebo o prevádzku jadrového zdroja. V opačnom prípade, naša energetika bude mať skutočne veľmi vážne problémy.“
Sme členmi Európskej ľudovej strany
We are members of European People’s Party