V reforme školstva nám chýba systémové riešenie miezd učiteľov, jeden financmajster pre školské družiny či riešenie šikany na školách

Reforma školstva podľa KDH systémovo nerieši mzdy učiteľov, ktoré potrebuje Slovensko namiesto každoročného politizovania reálne posunúť od 4,6 percenta HDP k 5,1 percenta HDP, čo predstavuje priemer krajín Európskej únie. Nehovoriac o nesystémovom financovaní školských družín či neriešení rozmáhajúcej sa šikany detí v školách. Upozornilo Kresťanskodemokratické hnutie na dnešnej tlačovej besede na pálčivé otázky školstva, ktoré školská reforma z dielne ministra Druckera nerieši dostatočne.

,, Platy učiteľov nemôžu byť každým rokom predmetom politického vyjednávania a ad hoc nesystémových zmien. Kompenzačný príspevok vyvoláva kontroverzie, namiesto neho by KDH na základe dát o osobných nákladoch v rámci regiónov stanovilo objektívny koeficient k normatívu žiaka, podobne ako je koeficient kvalifikačnej štruktúry alebo tepelnej náročnosti,“ vysvetľuje poslanec KDH Ján HORECKÝ

Podľa Horeckého slov v reforme školstva chýba systémové naviazanie miezd pedagógov a odborných zamestnancov  na priemer príjmu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov tak, aby sa Slovensko dostalo aspoň na priemer krajín OECD a získalo pre vzdelávanie väčší záujem a kvalitu.

,, Je dobre, že na ministerstve školstva nadväzujú na veľkú novelu školského zákona, ktorú som ako bývalý minister školstva presadil vrátane zákazu používania mobilných telefónov na ZŠ. Toto opatrenie som presadzoval za účelom vytvorenia priestoru pre deti najmä cez prestávky na živú a nie virtuálnu komunikáciu, na skutočné priateľstvá a zdravý mentálny vývoj, napr. schopnosť vytvárať zdravé vzťahy, riešiť konflikty a predchádzať šikane a extrémizmu,“ spresňuje HORECKÝ.

KDH bude pozorne sledovať finálne znenie a aplikáciu zákona o celoživotnom vzdelávaní.  Hnutie bude pracovať na pozmeňujúcich návrhoch, aby sa dosiahla dostupnosť celoživotného vzdelávania pre všetkých zamestnancov.

,,Jedným z obrovských problémov, ktorým čelia školy je šikana. Centrum vedecko-technických informácií má dáta a sú hrozivé. Každé štvrté dieťa čelí šikane a väčšina z týchto detí nepovie svojmu učiteľovi či riaditeľovi. Dokonca 80 percent z nich sa obracia nikde inde, pretože neveria, že im náš školský systém vie pomôcť. My nemáme šikanu ani zadefinovanú v zákone,“ varuje poslanec KDH Martin ŠMILŇÁK.

KDH preto chce pripraviť balík opatrení tak, aby učitelia, riaditelia i rodičia vedeli, čo majú v týchto situáciách robiť.

,,Za dosť veľkú chybu považujeme, že sa nepodarilo rozšíriť dohodu ministerstva školstva so ZMOSom o prechode školských klubov detí (ŠKD) z originálnych kompetencií obce na prenesený výkon štátnej správy. Musíme upratať v kompetenciách a nie vytvárať ešte väčší chaos v kompetenciách než je. Veď predsa presunúť materské školy na polovicu pod ministerstvo školstva a jedálne nechať pod samosprávami vytvorí obrovský chaos vo financovaní,“  uzatvára ŠMILŇÁK.

Informácie o spracúvaní osobných údajov
Ⓒ 2023 - KDH | Všetky práva vyhradené

Dostávajte nové info

Ste zvedaví na naše riešenia? Nechajte nám svoj e-mail a naše návrhy si v schránke nájdete vždy čerstvé.
Name*