1. Oceňujeme kontinuitu práce na ministerstve školstva, nadväzujúcu na veľkú novelu školského zákona, ktorú presadil bývalý minister školstva, Ján Horecký.
2. Minister Tomáš Drucker si osvojil aj nepopulárne opatrenie – zákaz používania mobilných telefónov na ZŠ. Toto opatrenie intenzívne presadzoval na Slovensku náš expert na školstvo, Ján Horecký, za účelom vytvorenia priestoru pre deti najmä cez prestávky na živú a nie virtuálnu komunikáciu, na skutočné priateľstvá a zdravý mentálny vývoj, napr. schopnosť vytvárať zdravé vzťahy, riešiť konflikty a predchádzať šikane a extrémizmu.
3. Oceňujeme aj predloženie zákona o celoživotnom vzdelávaní, ktorý tiež nadväzuje na program KDH pre lepšie, konkurencieschopné Slovensko. Budeme pozorne sledovať jeho finálne znenie a aplikáciu, prípadne prinesieme pozmeňujúce návrhy, aby sme dosiahli dostupnosť celoživotného vzdelávania pre všetkých zamestnancov, pretože dnešné sebalepšie školy nedokážu jednorazovo pripraviť odborníka na celoživotnú pracovnú kariéru. Chceme, aby SŠ a VŠ mohli poskytovať parciálne kurzy a školenia podľa potrieb zamestnávateľov, technologického vývoja a vedeckého pokroku; aby na doplnenie či aktualizáciu kvalifikácie nemusel odborný zamestnanec absolvovať ďalšiu celú vysokú školu, ale len potrebné časti vzdelávania.
4. Ľutujeme, že sa nepodarilo rozšíriť dohodu ministerstva so ZMOSom o prechode školských klubov detí (ŠKD) z originálnych kompetencií obce na prenesený výkon štátnej správy, tak ako sa to dohodlo pre materské školy. ŠKD sú neoddeliteľnou súčasťou základných škôl, vychovávateľky a vychovávatelia musia mať rovnako garantované podmienky pre svoju prácu ako učitelia a školy nemožno zamestnávať zložitým viaczdrojovým rozpočtom a nadbytočnou administratívou – majú sa sústrediť na manažment kvality svojej práce. Samozrejme, prechod ŠKD do prenesených kompetencií nesmie byť na úkor ale na úľavu samospráv.
5. Slovensko potrebuje vo vzdelávaní pridať – chýba nám systémové naviazanie miezd pedagógov a odborných zamestnancov napr. na priemer príjmu VŠ vzdelaných zamestnancov tak, aby sme sa dostali aspoň na priemer krajín OECD a získali pre vzdelávanie väčší záujem a kvalitu. Platy učiteľov nemôžu byť každým rokom predmetom politického vyjednávania a ad hoc nesystémových zmien. Kompenzačný príspevok vyvoláva kontroverzie, namiesto neho by KDH na základe dát o osobných nákladoch v rámci regiónov stanovilo objektívny koeficient k normatívu žiaka, podobne ako je koeficient kvalifikačnej štruktúry alebo tepelnej náročnosti.
6. Vítame každé zjednodušenie a zefektívnenie práce škôl za účelom nárastu kvality vzdelávania. Katalóg inovácií vo vzdelávaní je tiež myšlienka z čias ministrov Horeckého a Bútoru. Zjednodušenie ale nesmie prekročiť hranicu výsostnej kompetencie rodičov žiakov – ktorí majú mať podľa Európskej charty ľudských práv aj podľa ústavných priorít KDH exkluzívnu kompetenciu v oblasti intimity detí a vierovyznania – tam je namieste informovaný súhlas rodičov. Pre iné oblasti je žiaduce otvoriť vzdelávanie renomovaným odborníkom a efektívne využívať vzdelávacie zdroje aj z vonkajšieho prostredia škôl a najmä praxe.
Sme členmi Európskej ľudovej strany
We are members of European People’s Party